Stewardesa w Polskich Liniach Lotniczych LOT w chwili zatrudnienia powinna mieć co najmniej 19 lat, nie więcej jednak niż 30, wykształcenie średnie, najlepiej związane z turystyką lub hotelarstwem; musi znać angielski i jeszcze jeden język (finanse.wp.pl). Powinna także wykazać się idealnym zdrowiem, nienaganną prezencją i szczupłą sylwetką. Nie może mieć żadnych chorób psychicznych ani neurologicznych, żadnych alergii, wad wymowy czy zaburzeń równowagi. No i oczywiście żadnej ciąży. Ciąża jest bowiem – pisze Gazeta Wyborczaprzeciwwskazaniem do pracy na pokładzie i oznacza zawieszenie uprawnień do wykonywania obowiązków przez stewardesy i pilotki (Bryła, 2017). Mało tego, 380 stewardes i 15 pilotek, które pracują dla LOT-u nie mają żadnych świadczeń, bo łączy je z LOT-em nie umowa o pracę, ale relacja kontraktowa – pracownicy LOT-u zatrudnieni przed 2013 rokiem mogli wybrać pomiędzy przejściem na umowę cywilno-prawną lub utrzymaniem statusu stałego pracownika; od osób zatrudnianych później wymagało się już założenia jednoosobowej działalności gospodarczej i podpisania umów ze spółką-córką LOT-u, kiedyś Lotnik 1, dzisiaj LOT Crew (Rozwadowska, 2016).

Tymczasem znane amerykańskie linie lotnicze Delta, które zatrudniają ponad 80 tysięcy w samych Stanach, oferują swoim pracownikom po przepracowaniu jednego roku prawo do 27 płatnych dni wolnych, płatnego chorobowego oraz 84 dni urlopu macierzyńskiego, tacierzyńskiego lub dla rodzica adopcyjnego, zależnie od potrzeb; rodzice adopcyjni dostają $1500 dodatku, a wszyscy mają prawo do płatnych dni opieki nad dzieckiem (greatplacetowork.com).

No ale, wiadomo, LOT to nie Delta. To prawda. Ale z drugiej strony, jak informują 7 lipca telewizyjne Wiadomości, LOT rozwija skrzydła i dzisiaj bez kompleksów rywalizuje na podniebnym rynku. Bo co prawda jeszcze w 2015 roku spółka wykazywała straty rzędu 325 milionów, ale teraz jest już zupełnie inaczej: 7 lipca w stolicy Węgier wylądował symboliczny dreamliner LOT-u, jako zapowiedź regularnych połączeń z Ameryką, które będą uruchomione w maju przyszłego roku. Pierwszy raz w historii Polskie Linie Lotnicze LOT uruchamiają połączenie z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago – komentują Wiadomości. – Taka ekspansja jest możliwa dzięki obiecującym wynikom finansowym: w 2016 roku spółka zarobiła około 300 milionów. W tym roku, dzięki nowym połączeniom, zarobi jeszcze więcej – według szacunków LOT-u, pomiędzy Budapesztem a Ameryką podróżuje rocznie 165 tys. osób. Biznesowy potencjał tych połączeń jest największy zaraz po Warszawie – powiedział Wiadomościom prezes LOT, Rafał Milczarski. – Zamierzamy na tych połączeniach, na wszystkich naszych połączeniach zarabiać. – Linie LOT są dziś niekwestionowanym liderem rynku Europy Środkowo-Wschodniej – zauważył w Budapeszcie wicepremier Morawiecki (Chmielarz, 2017).

A skoro LOT tak wspaniale rozwija skrzydła, warto może przede wszystkim prawnie i sprawiedliwie zabezpieczyć swoich kluczowych pracowników – pilotów i stewardesy? Czy niekwestionowany lider podniebnej ekspansji nie może części niemałych, przewidywanych dochodów przeznaczyć na umowy o prace i pakiety socjalne dla pracowników? Na opłacenie wolnych dni, chorobowego i urlopów macierzyńskich? No chyba że zamiast na amerykańskiej Delcie polski LOT woli wzorować się na Emirates Airlines: przez pierwsze 3 lata pracy w tych liniach stewardesom nie wolno zajść w ciążę; po trzech latach przysługuje im bezpłatny urlop macierzyński, pod warunkiem jednak, że ciąża pochodzi ze związku małżeńskiego. W przeciwnym razie są bezwarunkowo zwalniane (cabincrew.com, 2017).

Aneta Stejzygier

PS. Materiał o problemach stewardes w LOT pod tytułem Antykoncepcja na pokładzie LOT ukazuje się w Gazecie Wyborczej 28 czerwca 2017. Gazeta Polska tego dnia o niczym podobnym nie pisze. Za to kilka dni później, bo 8-9 lipca publikuje entuzjastyczny tekst Węgrzy polecą polskimi samolotami: LOT uruchomi rejsy z Budapesztu do USA o sukcesie spółki i polskiego rządu, co z kolei zostaje zupełnie pominięte przez Wyborczą. O alternatywnych światach prezentowanych przez Gazety: Polską i Wyborczą już w następnym felietonie.

Foto: latajznami.pl

Przypisy:

https://finanse.wp.pl/jakie-wymogi-trzeba-spelnic-by-zostac-stewardessa-6114816283138177a

Bryła, E. (2107). Antykoncepcja na pokładzie. Gazeta Wyborcza. 28.06.2017

http://reviews.greatplacetowork.com/delta-air-lines-inc

Rozwadowska, A., Bryła, E. (2016). Piloci LOT bez etatów i praw, jakie etat gwarantuje. Gazeta Wyborcza, 20.08.2016.

Chmielarz, P. (2017). LOT uruchomi rejsy z Budapesztu do USA. Gazeta Polska, 8-9.07.2017.

Wiadomości, TVP, 07.07.2017 https://wiadomosci.tvp.pl/32846906/07072017-1930

http://www.cabincrew.com/forums/emirates-and-pregnancy/224257/1

Advertisements